НАТО ќе ја внесе вештачката интелигенција во своја стратегија

НАТО ја смета важна улогата на воспоставувањето на стандарди за интероперабилност и норми на употреба во воената примена на вештачката интелигенција. Но, дали сојузниците ќе можат да прифатат заеднички пристап во користењето на ВИ за одбрана и безбедност и да го задржат западниот технолошки напредок?

До крајот на 2020 година, НАТО може да направи подлабока анализа за вештачката интелигенција (ВИ), како дел од пошироката стратегија за имплементација за тоа како да се искористат новите технологии. Алијансата може да игра важна улога во воспоставувањето на стандарди за интероперабилност заедно со нормите за употреба при воената примена на ВИ. Меѓутоа, НАТО не бил секогаш успешен во воспоставувањето стандарди, ниту во принудувањето на земјите-членки да се придржуваат до тоа.

Ова го прави неодамна поставениот Одбор за иновации на НАТО и неговата наменета стратегија за имплементација на технологиите на крајот на годината, потенцијално, се уште поважни. Белата книга за ВИ, вклучително и предложениот петгодишен патоказ, веќе е доставена до владите на Алијансата, поднесен во јули. Ова може да доведе до подетална стратегија за НАТО ВИ, која треба да се појави некаде во 2021 година.

Предизвик за ВИ

Алијансата има предност во тоа што 30 нејзини членки трошат околу 1 трилион УСД (2020 година) на одбраната. Неговото широко членство, сепак, е исто така можна слабост ако не може да се договори дури и највисок степен за заеднички пристап кон ВИ

Претседавачот на Одборот за иновации, заменик-генералниот секретар на НАТО, Мирчеа Геоани, има за задача да ја координира тековната работа поврзана со ВИ на Алијансата во обид да формира заедничка визија за тоа како да се искористи ВИ. Ова ќе вклучува работа за идентификување на потребите за можноста и потенцијалните проекти за соработка. НАТО веќе има некои проекти поврзани со ВИ во тек, вклучително и воената употреба на вештачко разузнавање, автоматизација и роботи како дел од проекти на Центарот за наука на НАТО

Поранешниот проект е дел од кампањата за развој на мултинационални способности предводена од Соединетите држави и има за цел да разгледа можни апликации во области како што се воздушна и ракетна одбрана. Целта на Центарот за научни податоци е да ја собере постоечката експертиза за научно-податоци во рамките на една структура.

Алијансата гледа на ВИ како една од неколкуте од оние што ги нарекува „нови и нарушувачки технологии“, за кои смета дека најверојатно ќе имаат најголемо влијание . Извештајот на НАТО за „Науки и технолошки трендови 2020-2040“ од март 2020 година посочи на мешавина од автономија, големи податоци и ВИ, на пример, се користат за генерирање информации што се однесуваат на одлуки од огромни количини на податоци, како што имаат далекусежни импликации за одбраната и безбедност.

Извештајот исто така идентификува низа „сериозни предизвици“ со кои се соочува НАТО во управувањето со ВИ, вклучително и прашања поврзани со политиката, правните, етичките и интероперабилноста. Понатаму, се утврдува потребата од заеднички пристап за тоа како се проверуваат перформансите на системите базирани на ВИ, и за возврат како самиот процес на верификација е потврден.

На некој начин, НАТО може да изгледа како форум за овие размислувања, особено во трансатлантски контекст. Исто така, има големо искуство, враќајќи се на Студената војна, во работењето кон стандардизација и интероперабилност меѓу сојузниците. Сепак, постигнатите резултати се измешани, што ги потенцира предизвиците со кои сега се соочува Алијансата: не само што 30 членки се со различни нивоа на способност, туку и позадина на брзиот технолошки напредок, каде што некои од нејзините конкуренти и потенцијални противници можат да имаат значителни предности. Прашањата за интероперабилност може да бидат трнливи, но тие треба да се решат доколку не се прошират празнините на способности зависни од ВИ. Раните дискусии во врска со воспоставувањето на заеднички технички стандарди за дизајнирање и развој на воена применлива ВИ, барем ќе го намалат овој ризик.

Во последниве години, НАТО посветува поголемо внимание на Кина како актер во одбраната и безбедноста, чија постојана и обемна инвестиција во ВИ не помина незабележано. Зголемениот акцент на Алијансата на новите и нарушувачки технологии е исто така обид да се осигура дека нема да биде во споредба со неповолната положба. Рускиот претседател Владимир Путин исто така ја истакна важноста на ВИ во рамките на ривалитетот на големите сили. Во февруари 2019 година тој усвои национална стратегија за ВИ, а Московскиот државен универзитет има за цел да стане дом на институт за ВИ до крајот на 2020 година.

Едно прашање што сите земји-членки и партнери на НАТО треба да го разгледаат е дека голем дел од истражувањето за ВИ се спроведува во приватниот сектор или е насочено кон комерцијални апликации или и двете. Друго прашање е тешкотијата при регрутирање и задржување на доволен број специјалисти за софтвер за ВИ и машинско учење. Комерцијалниот сектор обично нуди подобри плати од секторот за одбрана. Исто така, голем дел од иновативната работа што се презема во трговскиот сектор ја вршат компании кои никогаш не работеле во одбранбената област или не сакаат да го сторат тоа.

Алијансата ја препознава важноста и импликациите на АИ за одбраната и безбедноста. Исто така, се цени потенцијалната закана што ја претставува развојот на ВИ од конкурентите во однос на создавањето платформи, норми и стандарди за употреба на ВИ и податоци што не се во согласност со владеењето на правото и западните демократски вредности.

Управување со начинот на кој нејзините членки пристапуваат кон усвојување и употреба на ВИ, колективно или на друг начин, ќе биде важна улога за НАТО во текот на следната деценија. Стратегијата за имплементација на новите технологии што може да се материјализира кон крајот на оваа година ќе биде показател за тоа како планира да се справи со таквата задача.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.